Flygvy över nyrenoverad skolgård, med asfaltsmålningar i färg.

Inom ramen för projektet Hållbara skolgårdar undersöker vi hur skolors utemiljöer kan utformas bättre för att hålla längre, bli mer trivsamma och miljövänliga samt mer effektivt möta klimatförändringarna. 

Projektet är delvis finansierat av Uppsala kommun och bedrivs stegvis med förstudier fokuserat på innovation och utvärdering av tekniker under 2025. Med start från 2026 kommer resultatet från projektet att börja tillämpas i Skolfastigheters renoveringar och nybyggnation.

Stärka biologisk mångfald och öka grönytor

Många av dagens äldre skolgårdar täcker stora ytor som ofta består av hård asfalt eller grus, snarare än träd och grönytor. Genom att bevara vegetation, öka krontäckning och anlägga fler planteringar på skolgårdar bidrar vi till biologisk mångfald, skapar trivsel och minskar vårt framtida klimatavtryck.

 

Minska skadegörelse och sänka reparationskostnader 

Vissa av våra nuvarande material och konstruktioner på skolgårdar är känsliga för slitage och skadegörelse. Vi undersöker åtgärder som kan vidtas för  att bevara möjligheter till aktivitet kring skolor, men där vi kan minska skador på egendom och samtidigt minimera risken för personskador.

 

Öka våra fastigheters skydd mot klimatförändringar

Dagens skol-, förskolebyggnader och utemiljöer behöver anpassas för att bättre klara effekterna av det förändrade klimatet. I projektet undersöker vi hur vi på bästa sätt kan rusta våra framtida utemiljöer för att klara extremväder i form av kraftig nederbörd, stark vind och svår torka vid värmeböljor.

 

Skapa ökad trivsel, trygghet och gemenskap

Våra skolgårdar står ofta öde och tomma under kvällar och helgtid, vilket kan skapa otrygghet för närboende. Genom att anpassa ytorna och göra dem mer tillgängliga för lek och aktivitet, blir de attraktiva och trivsamma att besöka också för allmänheten efter skoltid.

 

Läs tidigare pressmeddelande om projektet: Vi utvecklar morgondagens hållbara skolgårdar!

Läs mer om Skolfastigheters hållbarhetsarbete.